
Een kokendwaterkraan, is dat energiezuinig?
Een kokendwaterkraan is een kraan die direct kokend water geeft. Handig voor het zetten van thee, het koken van pasta of het blancheren van groenten. Maar hoe energiezuinig is zo'n kraan eigenlijk? En
Vlees is slecht voor het klimaat. Je hoort het steeds vaker. Maar hoe slecht precies? En wat moet je dan eten?
Ten eerste, als het over vlees en het klimaat gaat, gaat het eigenlijk ook over zuivel. Dus melk, kaas, yoghurt, vla, etc. Want zowel vlees als zuivel wordt door vee geproduceerd. Al met al, zorgt vee wereldwijd voor 14,5 procent van alle door mensen veroorzaakte uitstoot van broeikasgassen. Dat is veel, zelfs iets meer dan transport (14%). Het opwekken van energie draagt wereldwijd 25 procent bij aan de menselijke uitschoot van broeikasgassen.
De meeste uitstoot, bijna de helft, wordt veroorzaakt door de productie van het voer voor de dieren. Wij eten dieren, maar dieren eten planten. Omgerekend is voor de productie van één kilo vlees gemiddeld vijf kilo plantaardig materiaal nodig.
Daarnaast stoten koeien veel broeikasgassen uit tijdens hun spijsvertering. In al die magen (vier stuks per koe) zijn ze hun eten flink aan het verteren, maar daarbij laten ze ook behoorlijk wat boeren waar methaan bij vrij komt. Methaan is een heel sterk broeikasgas: 23 keer zo sterk als CO₂.
De rest van de uitstoot komt van de verwerking en het transport van dierlijke producten en mestverwerking.
In onderstaande grafiek zie je goed hoe de verhoudingen liggen:
De meest duurzame keuze is een plantaardig dieet. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Je kunt ook gewoon minder vlees en zuivel eten. Dan ben je geen vegetariër maar een klimatariër. Super hip! (Echt!)
En als je dan vlees eet, voor welk vlees kies je dan? Rundvlees is, kijkend naar CO₂-uitstoot, de grootste boosdoener. Daarna komen vlees én zuivel van geiten en schapen. Zuivel van koe, kippenvlees en varkensvlees zijn een stuk minder belastend. Vleesvervangers op basis van zuivel kunnen even belastend zijn voor het klimaat als vlees.
In onderstaande grafiek staat het allemaal nog even op een rij:
In deze grafiek zijn alle broeikasgassen omgerekend naar CO2. Dat noemen ze CO2-equivalenten. Methaan is bijvoorbeeld 23x zo sterk als CO2, dus wordt 1 kg methaan omgerekend naar 23 kg CO2-equivalenten.

Een kokendwaterkraan is een kraan die direct kokend water geeft. Handig voor het zetten van thee, het koken van pasta of het blancheren van groenten. Maar hoe energiezuinig is zo'n kraan eigenlijk? En

Van koffie krijg je energie. Maar een bakkie zetten, dat kóst natuurlijk ook energie. Maar hoeveel precies? En maakt het dan nog uit of je gewoon een ouderwets kopje filterkoffie neemt of een hippe

Ontvang tips, artikelen, nieuws en meer! Geef hieronder aan welk thema je voorkeur heeft.